Vervolg 4 - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu Vervolg 4 - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu

Vervolg 4

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

16 Maart 2013 | Chili, Valparaíso

Toch even wennen wakker worden in een echt bed , naar beneden lekker ontbijten boekje uitlezen,fiets pakken en weer op weg langs de grote jongens via de vluchtstrook van de snelweg.
Wel goed opletten want hier ligt heel veel rotzooi zoals glas,
Schroeven,moeren,stukken band,en zelfs halve remtrommels.
Na 120 kilometer ben ik bij Los Angeles,nee niet in Noord maar in Zuid Amerika,en zet mijn tentje op op de verhoogde berm van de snelweg.
Vroeg wakker vandaag door het geluid van de snelweg komt mooi uit dan kan ik veel kilometers maken vandaag want op de vluchtstrook van de Panamericano fietsen is toch niet zo leuk als dat binnen door fietsen het gaat wel sneller.Het leuke hiervan is dat je bij de tolpoortjes zonder tol te betalen door mag rijden.
Op een grote parkeerplaats ben ik s'middags mijn potje aan het koken komt er een oud dametje naar mij toe en geeft me zo maar een broodje,nou dankjewel .5 Minuten later komt er een man van een gezinnetje naast mij naar mij toe en daar krijg ik zo maar een pakje drinken en yochurt van nou alweer bedankt.ik denk bij me zelf zie ik er dan zo ondervoed uit?,ik kijk even in de spiegel en besluit me toch maar even te wassen en te scheren. Vandaag kom ik tot 135 kilometer dat schiet lekker op zo maar, ja de heuvels zijn hier ook niet zo steil. Tentje weer in de berm net voor San Georgio,maar nu wel een stuk van de weg af,en welterusten.
De andere dag vliegen de kilometers weer voor bij , s'middags weer zelf potje gekookt ,want wat in de tas zit moet eerst op anders kun je het straks weggooien en dat is zonde . S'Avonds bij een benzine pomp nog wat gegeten op het grasveldje komt er een chauffeur naar mij toe met een hand vol lekkere appels,nou alweer bedankt toch wel aardige mensen hier in Chili. Ik wil nog ander half uur door rijden maar let niet goed op en rij mijn tweede lekke band op deze reis dus fiets op zijn kop en plakken.
Onderweg word er veel getoeterd en uit het open raam komen vaak handen met de duimen omhoog naar buiten om mij te begroeten.Ook word mij vaak gevraagd waar ik naar toe ga met de fiets en meestal zeg ik dan Santiago of Bolivia en dan vragen ze mij of ik gek ben . Voor de echt geïnteresseerde vertel ik dan dat ik naar Alaska wil fietsen dan valt hun mond helemaal open van verbazing.Ondanks de lekke band toch 144 kilometer kunnen doen vandaag tot aan San Rafael.
Vandaag,als ik een beetje door rij,ben ik klaar met de Panamericano en kan weer binnen door gaan rijden.Terhoogte van Pelequen verlaat ik de snelweg en ga richting kust. In Peumo kom ik een hostel tegen maar dat is zo'n smerig hok,en ik ben toch niet zo kies keurig,maar daar ga ik niet in liggen en besluit door te rijden,maar niks meer te zien natuurlijk en het werd al donker dan in een Dorpje aan de kant van de weg maar mijn bivak voor de nacht gemaakt. Telkens als er een vrachtwagen langs kwam was het net of dat ie dwars door mijn tent reed zo,kort lag ik aan de weg , daarom zat ik al om 8 uur op de fiets. De afgelopen 4 dagen 540 kilometer gedaan lekker opgeschoten dus nu is het nog een dikke 200 kilometer naar Valparaiso waar ik een paar dagen wil blijven.
Nu hier binnen door is het weer veel leuker rijden,tussen de wijngaarden waarvan de druiven trouwens prima smaken,en ben dan ook s'avonds al in El Tabo aan de kust net boven San Antonio maar nu op een camping. Morgen nog even een stukje naar Valparaiso en dan een paar dagen rust maar dat pakt een klein beetje anders uit. Nieuwe weg langs de kust,staat nog niet op de kaart,maar lijkt mij wel veel korter niet dus. Ben niet zo vroeg vertrokken van de camping want het is toch niet meer zo ver mooi nieuw asfalt mooi langs de kust mooie uitzichten maar wel ontzettend steil omhoog,dus kleinste versnelling en dan kom je wel boven. Onderweg een paar maal vragen of ik deze weg naar Valparaiso gaat en dat is zo kom ik in het vissersdorpje Quinty scheidt er de weg uit en nu is er geen bootje waar ik mee verder kan dus die steile lange afdaling met al die haarspeldbochten kan ik weer terug omhoog zodoende kom ik vandaag niet in Valparaiso maar weer in het bos terecht.
Leuk zo'n kustweg ! Net wakker mag je de eerste 2 kilometergelijk 220 hoogte meters maken nou dan ben je wel wakker en heb je je ochtend gymnastiek wel gehad,maar verder mooie omgeving en na 30 kilometer rij ik Valparaiso binnen al waar ik in hostel Polanco terecht kom.
Valparaiso is een leuke stad met veel kleine en steile straatjes,ook veel leuke terrasjes en heel veel,kleine winkeltjes in alle hoeken en gaten van de stad. Deze stad heeft ook de grootste haven van Chili het is dan ook een komen en gaan van vrachtauto's. Ook leuk zijn de liften hier in de stad die dateren van begin jaren 1900 en dat zijn telkens twee huisjes op een rails gaat het ene huisje omhoog gaat dat andere huisje omlaag . Dit staat ook op de wereld erfgoed lijst van Unesco. Als het avond is gaan alle winkels dicht en komen er ijzeren rolluiken voor de etalages en dat geeft de stad toch een ander aanzicht maar dat zal ook wel niet voor niets zijn die rolluiken. Het weer is de afgelopen weken echt prachtig geweest elke dag wel 25 graden en volop zon . Op zondag morgen wil ik weer verder rijden naar het noorden richting de Atacama woestijn en probeer jullie weer op tijd te berichten .
Groetjes Alex
Kilometerstand nu:2793. Hoogte meters nu:27. 235



  • 16 Maart 2013 - 06:44

    Patrick :

    Hey vadertje,
    Ik mort zeggen dat het weer een mooi verslag geworden is met leuke foto's erbij.
    Er gaat niets boven een echt bed he... Ookal heb je dan een matrasje voor in de tent.
    Sinds dat we ff hebbe zitte skype'n snap ik ook beter waarom mensen jou allemaal wat eten komen brengen, je bent best wel wat afgevalle ( kon ook geen kwaad ) hahaha.
    Het eten koken gaat al goed hebben we begrepen, zal strx in noord amerika wel anders worden met die Mac Donalds daar. Hahaha
    Veel succes en plezier nog, en nog veel veilige kilometers.

    Groetjes en dikke knuffel van fenna en patries en mij

  • 16 Maart 2013 - 10:33

    Jan:

    Goedendag Alex mooi verslag elke x.je hebt het goed naar je zin zo te lezen alleen het slapen s'nachts is wat minder dan kun je beter in een hotel zitten heb je geen last van het verkeer. En het weer is beter dan hier heb van de wek 61 uur stil gestaan in Frankrijk ivm sneeuw. Wij wensen jou een veilige rit en tot het volgende verslag Gr. Jan en sharona

  • 16 Maart 2013 - 10:44

    Lex Van Strien:

    Hoi Alex,

    Ik heb van Tiest van de Puijenbroek je site doorgekregen. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en ziet. Ik wens je vanuit Udenhout veel plezier met je fietstocht en be carefull out there.

    Gr. Lex

  • 16 Maart 2013 - 10:58

    Ellen:

    Hey stoere fietser, super lief dat vreemde mensen jouw iets te eten geven!!!! Hahaha.... Ik heb je Skype naam van Jetje doorgekregen dus wil deze week even proberen om met je te Skype... Even gezellig bijkletsen... Ben blij om te lezen&te horen dat het goed met je gaat!!!
    Ik mis je wel hoor, fietsmaatje!!!
    Dikke knuffel van Kevin&mij

  • 16 Maart 2013 - 13:02

    Frans Van De Put:

    Hallo Alex
    Ik lees elk verslag weer met veel intresse mooi man dat je toch benadert wordt door vreemde mensen die dan wat te eten geven. als ze vragen waar je naar toe gaat moet je gewoon zeggen naar Goirle dan komt Goirle city ook op de kaart te staan nog veel veilige kilometers en tot het volgende verslag

    Groeten Frans van de Put

  • 16 Maart 2013 - 13:38

    Mari:

    Hee, weer een mooi verhaal broeder! Tot het volgende relaas.

    Groetekes, Mari

  • 16 Maart 2013 - 13:54

    Hannie En Claude:

    alweer genoten van je verslag..respect !!! xx Hannie en claude

  • 16 Maart 2013 - 14:56

    Ton Amsterdam:

    Hai Alex ,

    weer een mooi verslag en mooie foto's, en al die leuke plaatsnamen, weer es wat anders als hier. Weet je wat ik mis, je hebt niet geschreven dat je al de moertjes en schroefjes in een bakje hebt gedaan, heb begrepen dat je meestal een leeg bakje hebt om dit te doen.
    Maar het zijn wel heel andere landschappen dan in Europa, de taal zal je ook wel een beetje onder de knie krijgen , is net een gratis LOI-cursus. Heb je reisverslag ook doorgegeven aan mijn schoonvader, die wilde ook alles weten van mijn reis naar Compostella waar ik jullie ben tegengekomen, wens je nog een fijne fietstrip en geniet ze,
    groeten Ton

  • 16 Maart 2013 - 15:44

    Edwin:

    Ha die Alex,

    Echt grandioos wat je doet en meemaakt. Ik ben stik jaloers :-) zou t ook wel willen...

    Succes en veel plezier.

    Gr. Edwin

  • 16 Maart 2013 - 20:28

    Lenie:

    Mooi verslag weer en met de foto's erbij krijg ik een beetje beeld van wat jij mee maakt, fijn ! Ook fijn dat we weer Feuten, doei xxx

  • 17 Maart 2013 - 11:53

    Mart En Jeannette:

    Hey die Lex, wat heb je toch weer een mooi verslag gemaakt! Hartstikke leuk en stoer! Heel veel succes, plezier en we wachten met smart op het volgende relaas! Dikke kus xx

  • 17 Maart 2013 - 15:00

    Peter En Joanny:

    Hoi Alex,

    Ik denk da gij er bietje as unne zwerver uit ziet omdat al die meese jou iets te eten geven. Of ze weten da gij unne hekel oan koke het. ( geintje)
    Alex het is leuk om de verslagen te lezen,ze worden ook steeds groter. Leuk hoor. ook mooie foto's. Peet kijkt in het weekend meestal of je iets geschreven hebt, en ik lees dan mee en mag dan weer wat op je site schrijven (wat ook leuk is om te doen vind ik )
    Wel lekker dat je nu goed weer hebt,is ook fijner om te fietsen natuurlijk. Hier is het nog steeds koud,regen,en sneeuw, bah.
    Nou menneke da was het weer,wachten weer vol spanning op het volgende fietsverslag.
    Groetjes vanuit Tilburg van Peter en natuurlijk ook van mij.

    Joanny.
    .

  • 18 Maart 2013 - 14:14

    Ron En Simone:

    Zoals ik nu lees ben ik blij dat ik je van de week tijdens onze Skype sessie geen beeld van je had, zou misschien ongerust worden. Haha echt niet, mocht echt wel wat af wat zeg je een heleboel.
    Tof om te horen dat het je zo goed afgaat.
    Afgelopen weekend de verjaardag van Luca 10 jaar gehad ( ja dat gaat ook gewoon door).
    En het was leuk dat goirle vertegenwoordigd werd door de nieuwe chef director Henriette.
    Ik hoop dat zoals je verteld had bij terugkomst je het voortaan uit je hoofd houd om die Alexpadjes uit te kiezen, je ziet waar het toe lijd, weer terug de berg op.
    Net goed zal je leren, aanhouder wint.
    Goed Alex begreep dat je nu de woestijn ingaat, zorg voor goede voorbereiding en water.
    Spot niet met de natuur, wij wensen je vanuit Tilburg wederom mooie en veilige km toe.
    Ps. Henriette is goed bezig.

  • 19 Maart 2013 - 13:22

    Sander:

    Hey pa echt weer een magnifiek stuk reisverslag!! Het is mooi om het allemaal te lezen maar zou nog mooier zijn als ik er bij was! Maja dat fietsen ligt me niet zo ;P haha
    Leuk om ook te lezen dat je in plaatsen komt waar Yoeri en ik ook zijn geweest! Herinneringen vliegen om m'n oren ;)
    Wel heerlijk om te zien dat het je allemaal nog goed bevalt en dat alles nog goed gaat! Hier thuis ook allemaal dus..don't worry big guy!
    We missen je wel allemaal! Maar het eerste kwartaal zit er bijna op dus dat is al weer 1 mijlpaal verder zeg ik!
    We kijken uit naar onze volgende 'encounter' zodat we weer heerlijk kunnen weg zwijmelen tijdens het lezen over mooie gebieden, lieve mensen en natuurlijk het mooie weer!
    Doe voorzichtig daddycool!!
    xxxxx liefs Sander & Brenda

  • 20 Maart 2013 - 01:42

    Ben Kreeftenberg:

    Hallo Alex
    Chili halverwege door. Dat is ongeveer 1/4 van Zuid Amerika. Gaat toch vlug als je terug kijkt. Inderdaad, wij hebben op onze trips ook ondervonden dat de mensen die je tegenkomt graag met je willen praten en je allerlei dingen geven. Behalve voedsel kregen wij pennen in een gemeente kampeerplaats, een fles eigen gestookte whisky op een parkeerplaats/rustplaats, thee doeken in een grote supermarkt, vrije maaltijden op kampeerplaatsen, vrij bier als je op een kampeerplaats ging registreren, gratis opgehaald door een autoverhuur toen de fiets niet meer berijdbaar was, enz.
    Echt ongelooflijk wat gewone mensen doen om iemand te helpen als men hulp nodig heeft. Ik vond dit altijd een van de meest gewaardeerde reactie van de mensen die je ontmoet.
    Goede reis. Ben Kr.

  • 22 Maart 2013 - 22:12

    Peter Maas:

    Hoy Alex eerst sorry dat ik opverslag 3 geen reactie heb gegeven ik heb t wel gelezen met plezier en verslag 4 ook en te lezen dat t goed met je gaat dat je een echte km vreter bent wisten we al en als je weer thuis bent zal ik ook wat appels en pakje drinken meebrengen wens je veel plezier en bonne route kijk uit naar verslag 5

    m.v.gr peter maas

  • 26 Maart 2013 - 13:23

    Ria.meeuwis Kaart Vriendin Van Jou Moeder:

    Hoi Alex,
    Lees met verbazing jou reisverslagen wat ij allemaal ziet en wat je tegenkomt geweldig die lieve mensen die jou van alles voorzien kan merken dat ik ik tilburg woon daar zijn de mensen niet zo moet denk ik ook eens zo,n reisje onder nemen op fietske.
    Maar ben ij nou nooit bang als je in de bossen en lands wegen slaapt in jou tentje heel knap han k mijn vriend zegt voor geenduizende euroos zou hij dat doen maar hij vind je wel een doorzetter en vooral dat je zoveel ziet zoveel moois.
    Alex wij wensen je een heel veilige reis ben voorzichtig maar geniet van het vele mooie wat je tegen komt.
    Hartelijke groeten van ria en henk.

  • 28 Maart 2013 - 13:01

    Roy Dekker:

    hey boske alex,

    je hebt zo te lezen al mooie stukken gehad en vele km gemaakt ;) en zo je nog eens wat onderweg hé ;)
    ik las dat de bevolking je lichaamsgewicht wel op peil houd hahaha. in ieder geval mooi mee genomen toch.
    ik zou zeggen ga zo door en geniet er vooral ook van. en we zien wel weer een verslagje voorbij komen.

    groetjes roy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Valparaíso

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2014

Vervolg 26 , en tevens laatste verslag.

08 Juli 2014

Vervolg 25

10 Juni 2014

Vervolg 24

11 Mei 2014

Vervolg 23

12 April 2014

Vervolg 22
Alex

Fietsen van Argentinië naar Alaska!

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1050
Totaal aantal bezoekers 72164

Voorgaande reizen:

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: