Vervolg 5 - Reisverslag uit Copiapó, Chili van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu Vervolg 5 - Reisverslag uit Copiapó, Chili van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu

Vervolg 5

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

31 Maart 2013 | Chili, Copiapó

Op zondagmorgen weer vertrokken uit Valparaiso na 4 dagen en 5 nachten begint het een beetje als een thuis te voelen en dan wordt het tijd om te gaan.Het is niet moeilijk om de stad uit te komen gewoon de kust lijn volgen dan kom je vanzelf in Viña del Mar en dat is net Benidorm in Spanje volgebouwd met flats en hotel's,maar wel een fietspad langs de kust dat is dan weer wel goed geregeld . Door kleine dorpjes rij ik langs de op en neer gaande kustweg tot aan Cachagua alwaar ik mijn fiets over de vangrail til en een fantastisch plekje vind met een fantastisch uitzicht op zee.
Gisteren met het opzetten van de tent is er een tentstok een beetje ingescheurd en nu ga ik proberen om in La Ligua dit een beetje te maken, moet ik wel een doe het zelf zaak hebben en die heb ik gevonden. Oh oh oh wat een lol,ik kan geen woord Spaans en daar is niemand die ook maar een klein beetje Engels kan,en probeer dan maar eens uit te leggen wat je nodig hebt.Maar uiteindelijk ga ik toch de winkel uit met het geen ik moet hebben.
Tot aan Los Molles kom ik vandaag .
Gisteren ben ik weer van de kustweg op de Panamericano gekomen en zal deze tot aan Antofagasta blijven volgen omdat er gewoonweg geen andere mogelijkheid is.wel is het al een stuk rustiger op deze weg. De Copec benzinepompen langs de weg zijn telkens een mooi rustpunt om te picknicken en dan gaat de tijd snel als je daar lekker in het gras zit.Op dit traject krijg ik mijn derde lekke band en moet de fiets weer op zijn kop.Vandaag eindig ik ,na 80 kilometer,Terhoogte van het dorpje Huentelauquen.
Het is nog 11 kilometer naar de volgende benzine pomp waar ik mij een beetje ga wassen en een kopje koffie drink, zit ik daar op het terras komen er twee motorrijders,een echtpaar uit Australië Bjoern en Sigrid,aangereden die zijn al vanaf April onderweg vertrokken in New York zo naar Alaska en nu onderweg naar Ushuaia.Zitten we zo wat te kletsen komt er een ouder echtpaar uit Leusden bij ons zitten die zijn met een gehuurde auto 4 weken in Chili onderweg.Maar om half één besluit ik toch maar op te stappen en trap door tot het gehucht Halcones waar ik mijn tent opzet tussen de struiken en de windmolens.
Ik neem een kleine omweg via Ovalle om in La Serena te komen wel een mooie weg en even niet op de Panamericano. Met een slakke gangetje kruip ik van Ovalle naar boven tot het dorpje Pejerreyes en doe de rest morgen naar La Serena.
Nog 10 kilometer flink klimmen en de laatste 40 kilometer bijna alleen maar afdalen.In La Serena vind ik een prima hostel met de naam El Punto, opgezet door Duitsers en dat is te merken ook alles netjes en zuiver en dat voor maar 2 euro per nacht meer als in Valparaiso,het kan dus wel.Hier wil ik 3 nachten blijven,maar dat zullen er 5 worden.Op zaterdag de stad bekeken en 's avonds wil ik naar Vicuña alwaar een sterrenwacht is die ook voor toeristen is geopend.Sta ik klaar om 6 uur komen ze vertellen dat het niet door gaat te veel bewolking alles verschoven naar zondag. Zondag nog wat boodschappen gedaan en wat gegeten in het restaurant daar,dit had ik achteraf beter niet kunnen doen!!!!
Onderweg naar de sterren wacht krijg ik toch buikpijn en ben blij als ik weer terug ben in het hostel waar ik meer op het toilet zit en hang als dat ik in bed lig. Ik besluit op maandag morgen om hier nog 2 dagen langer te blijven heb natuurlijk wel geluk dat ik in dit hostel zit en niet ergens onderweg ben. Prima en bezorgt personeel hier in dit hostel, komen vragen hoe het met me gaat ,brengen me thee en vragen of ik iets nodig heb.
Woensdagmorgen nog niet helemaal opgeknapt maar ik besluit om toch maar te gaan .Na 70 kilometer en 1100 hoogte meters vind ik het mooi geweest voor de eerste dag,tot aan La Higuera
Donderdagmorgen de eerste 40 kilometer alleen maar berg op eerst 28 kilometer vals plat en dan meer als vals plat. Vanaf La Serena is de weg nog maar twee baans en is het dus goed uitkijken en ben heel blij met mijn spiegeltje. Boven aangekomen zet ik een kopje thee stopt er in eens een auto met twee mannen er in en vragen in het Engels of ik wel genoeg water bij mij heb? en krijg ik zo maar twee flesjes water.Voorbij het dorpje Domeyko vind ik het wel weer welletjes voor vandaag.
Vrijdag,bijna weekend ja ja ook voor mij,eerst nog een beetje klimmen en dan afdalen tot in Vallenar om inkopen te doen en wat te eten. Langzaam kruip ik het dal van Vallenar uit en kom weer op de Panamericano die een gedaante wisseling heeft ondergaan,mooie 4 baanssnelweg met een brede vluchtstrook voor mij alleen,ook is het hier lekker vlak zodat ik lekker door kan rijden. Na 60 kilometer wordt het al wat donker maar komt er een gloed nieuwe parkeerplaats in het zicht waar ik mooi aan de kant mijn bivak kan maken.Ook is er een toilet zodat ik mijn sporen niet in het bos hoef achter te laten.
Zaterdagmorgen nog 90 kilometer naar Copiapo waar ik Pasen 2013 kan vieren en ken skypen met mijn Jetje en de rest van de bende.
Zo weer twee weken samen gevat in een verslag,hopelijk over twee of misschien drie weken weer een verslagje .
Allemaal de vriendelijke groeten vanuit het zonnige Chili.xxxxxxx

Kilometerstand :3543. Hoogtemeters:36160.

  • 31 Maart 2013 - 20:59

    Sander:

    Hey vadertje
    Weer een mooi verslag met mooie kilometers!
    Wel minder van de dagen dat je je niet lekker voelde maar goed, we kennen je al langer dan vandaag! ;) komt wel weer goed met jou!
    Verder was het weer heerlijk om je verslag te lezen! We kijken weer uit naar het volgende verslag!
    De groetjes vanuit het koude Nederland! Fijne Pasen!
    Xxx liefs Sander en Brenda

  • 31 Maart 2013 - 21:02

    Lenie:

    Hè Alex, weer met veel plezier je verslag gelezen. Wat een aardige mensen kom je tochallemaal tegen zeg, zelfs in de hostel terwijl je ziek bent. Fijn dat er dan toch iemand zich om je bekommerd hè? Die foto van je tent aan het strand is jaloersmakend, hier vriest het nog steeds al is de zomertijd ingegaan. Tot schrijfs, xxx Lenie

  • 01 April 2013 - 08:51

    Astrid:

    Hé Alex! Heerlijk om weer je blog te lezen. Je moet er een boek over schrijven joh! Wederom Respect.
    Groetjes Rob, Astrid, Jules en Freek xxxx

  • 01 April 2013 - 10:16

    Ton Amsterdam:

    Hai Alex, mooie avonturen beleef je maar, je hebt al veel meegemaakt en zal nog veel meer meemaken. En wat zijn er toch veel vriendelijke mensen op de wereld, die je van alles geven en helpen als ze kunnen. Maar als je nog lang daar bent zal je Spaans toch wel wat worden want je hoort natuurlijk niets anders maar je hebt duidelijk gemaakt wat je wilde en ook gekregen. Zie ook dat je mooi weer hebt, je mag blij zijn dat je hier niet fietst, want dan had je het elke avond koud gehad en was je snel weer thuis. Ik verheug me op je volgende blog en zou zeggen zet hem op
    groetjes Ton

  • 01 April 2013 - 13:06

    Die Drie Uit D'' Udent :

    Hey Alex,

    Wat een schitterend verslag weer en wat een mooi avontuur is het toch . Heel bijzonder , heel die mensen die je ontmoet en die je willen helpen ... Chapeau hoor en we kijken uit naar het volgende verslag. ps. Marcel heeft je wel gemist bij de lichtjestocht , was niemand die kon tippen aan zijn niveaux ;-)

    groet uit het koude Udent xx

  • 01 April 2013 - 18:25

    Peter Tromp:

    Ola Lex, goed bezig man. Vind dat je goed kunt schrijven en fietsen natuurlijk. Wens je nog veel veilige km's en weer heel terugkomen. Groetjes Door en Peter

  • 02 April 2013 - 13:22

    Jan De Witte:

    hoi lex,
    al meer dan 10 weken onderweg ! leuk om te lezen dat het je prima bevalt, je kunt nu echt zeggen de "kop" is er af. hoeveel weken blijf je nog in chili ? het volgende land wordt bolivia !? ook mooi !
    deze week ga ik een afspraak maken met henriette voor de administratie. ik ben benieuwd naar de cijfers. geniet van je fietstocht en goed om zo contact te hebben. jan de witte

  • 02 April 2013 - 16:03

    Frans Van De Put:

    Hallo Alex
    mooi verhaal man onverstelbaar dat er zoveel vriendelijke mensen zijn die helpen
    alex ik heb al de verslagen nu gelezen ik denk toch dat je beter schrijver had kunnen worden dan transporteur dat schrijven gaat je goed af Alex pas op en doe voorzichtig en tot de volgende keer

    Groeten Frans van de Put

  • 02 April 2013 - 21:12

    Ben Kreeftenberg:

    Hoi Alex
    Je verhaal weer gelezen en ik zie er veel ervaringen in die ik ook heb opgedaan gedurende mijn tochten.
    De meeste mensen willen je graag helpen en hebben grote bewondering voor je dat je zo'n tocht onderneemd.
    Ik ben niet bekend met Zuid Amerika maar ik was altijd gewaarschuwd om in de Midden Amerikaanse landen en speciaal Mexico geen water te drinken uit de gewone kranen maar altijd een afgesloten fles,waar je zelf de dop moet afschroeven om te voorkomen dat ze de fles zelf weer vullen uit hun water kranen en dan aan jouw verkopen. Mensen worden ziek van niet gekookte groente die gewassen is in water (saldes e.d.) Men neemt het daar niet zo nauw. Ik had een nieuwe batterij nodig voor mijn camera en was een opnieuw verpakte oude batterij verkocht in een Fotohandel. Wees voorzichtig en geniet van de mooie ervaringen die er ook overal zijn.
    Ben Kr.

  • 05 April 2013 - 23:41

    Peter En Joanny :

    Hallo die Alex,
    Wij hebben ook weer weekend,mar wa ist hier verrekte koud zeg. Niks lekker buiten zitten of fietstochtje maken (daar heej onze Peet toch gin zin in haha)
    We willen de foto's van die lieve mensen openen maar lukt niet zo goed. Vragen we Henriette als we er zijn of die ze heeft. Zijn wel benieuwd.
    Goed uitkijken met wat je eet en drinkt,ge het al zo'n moager snuitje zeej Henriette,hihi.
    Groetjes van Peter en Joanny en tot het volgende reisverslag.
    Houdoe.

  • 09 April 2013 - 19:45

    Henriette Van Helvoirt:

    Hoi Schatje,
    Leuk om je verslag weer tre lezen en dat er zoveel lieve mensen zijn die goed voor jouw zorgen nu ik er niet ben omdat te doen.Ik kijk ook altijd uit naar een verslag en foto's want dat zie ik dat het toch wel goed met je gaat, en natuurlijk het skypen dat we samen doen vind ik ook heel fijn want dan lijk je toch een beetje dichtre bij mij.Ik tel de maanden af dat je nog van me vandaan bent maar als je terug komnt laat ik je voorlopig even niet gaan hoor. Geniet van je reis en kijk uit zodat je over 15 maanden heel bij mij terug komt. Ik hou van je schatje. xxxxxxxxxx

    Groetjes Je eenzame vrouwtje.

  • 14 April 2013 - 14:17

    Peter Maas:

    Hoy Alex fijn te lezen dat het goed met je gaat en dat je er nog steeds met plezier aan je tocht bezig bent we zeggen wel eens blik op oneindig dat is wel het geval als je naar je foto van de weg kijkt wens je veel succes en blijf je volgen mvg peter maas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Copiapó

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2014

Vervolg 26 , en tevens laatste verslag.

08 Juli 2014

Vervolg 25

10 Juni 2014

Vervolg 24

11 Mei 2014

Vervolg 23

12 April 2014

Vervolg 22
Alex

Fietsen van Argentinië naar Alaska!

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 4433
Totaal aantal bezoekers 72164

Voorgaande reizen:

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: