Vervolg 6 - Reisverslag uit Calama, Chili van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu Vervolg 6 - Reisverslag uit Calama, Chili van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu

Vervolg 6

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

14 April 2013 | Chili, Calama

Op tweede paasdag,terwijl het bij jullie nog bitter koud is heb ik begrepen, rij ik met een lekker zonnetje Copiapo uit richting kust en bijna alleen maar bergafwaarts.Net voor Caldera verlaat ik de hoofdweg om te gaan kijken in het kleine badplaatsje Bahia -Inglesa, leuk plaatsje niet druk, kleine boulevard prachtig, strandje,kortom precies zo als het zou moeten zijn.In Caldera nog wat inkopen gedaan en op de Panamericano op een verhoogde berm beschut tussen een paar zandduinen vind ik mijn slaapplaats voor de nacht.
Langs de ruige rotsachtige kust is het mooi fietsen,dan rij ik weer op zee niveau,dan zie ik de zee weer ver beneden mij.Talloze mooie kleine zandstrandjes en grillige door de natuur gevormde rotspartijen passeren mijn revu.Ondanks de droogte toch wel mooi fietsen in dit droge landschap.30 Kilometer voor Chañaral eet ik een appeltje stop er een auto bij mij stappen er een jongen en een meisje uit die zijn liftend onderweg naar Mexico. Al na 2 minuten stopt er een auto en mogen ze mee rijden,dat is noch eens mazzel hebben . Na enige tijd rij ik Chañaral binnen wie staan daar te liften?inderdaad die twee,en aangezien het al donker begint te worden besluiten we om samen maar op het strand ons tentje op te zetten . 'sMorgens gaan Philippe en Daniëlle weer proberen een lift te krijgen en dit persoontje gaat naar nationaal park Pan de Azúcar.Na 25 kilometer is er een camping op een heel mooi plaatsje aan zee en besluit om hier de rest van de dag te blijven ik ben er de enige gast,nou enige gast is niet helemaal waar want ik heb gezelschap van een klein vosje dat ik een koekje heb gegeven en nu heel de tijd rond mijn tent hangt.
Goed uitgerust begin ik 's morgens aan mijn traject voor deze dag,ik mag gelijk meer als 30 kilometer klimmen om weer op de snelweg te komen.Op de snelweg(de Panamericano ) gaat het verder omhoog hier is het zo droog hier groeit echt helemaal niets meer alleen maar zand en stenen. Het voordeel hier van is wel dat je ook geen last hebt van die vervelende honden en ook geen muggen,verder heb je wel af en toe een mijn dan weer een grote en dan weer een kleinere. Er word weer volop naar mij getoeterd maar ik ken hier echt niemand van . Even verder stopt er zelfs een vrachtwagen voor mij en de chauffeur vraagt aan mij waar ik vandaan kom,waar ik naar toe ga en of ik dit leuk vind,ik denk bij mijzelf daar heb jij geen flikker mee te maken, maar aangezien hij groter is zeg ik zeer beleefd dat ik dit leuk vind en naar Bolivia onderweg ben. Na 80 kilometer krijg ik mijn tweede gebroken spaak en tegelijkertijd tijd mijn vierde lekke band op deze reis en aangezien ik nog steeds alleen ben moet ik het weer zelf zien te fiksen.Tegelijker tijd doe ik mijn voorband naar achteren en mijn achterband naar voren omdat mijn achterband harder slijt als mijn voorband.Door dit oponthoud kom ik vandaag tot net voor Mina Yaquie 85 kilometer en 1500 hoogte meters.
Daar de zon al vroeg op mijn tentje schijnt is het al snel te warm in dat ding dus ontbijten en maar weer opweg het gaat nog steeds verder omhoog en ook zeer warm(35 graden).Door dit warme weer en het alsmaar moeten klimmen ben ik al snel door mijn water voorraad heen en ik had gisteren toch 7 liter extra meegenomen.Er is mij verteld dat in Agua Verde er een benzinestation is de enigste op 400 kilometer en dat haal ik precies,eet hier wat en ga nog een stukje fietsen.Na 2 uur ga ik een zandpad in,het zijn hier trouwens allemaal zandpaden,en 200 meter van de weg af vind ik een mooi plekje voor de nacht.
Nog 200 kilometer naar Antofagasta wel veel om op 1 dag te doen eerst nog 400 meter omhoog en dan alleen maar afdalen.
Dat afdalen dat klopt alleen de wind blaast je terug de berg op dus is het nog flink mee trappen om vooruit te komen. Afgelopen dagen is het zeer warm geweest,ja hier wel ja,en er is nergens schaduw dus bij een verkeersbord stop ik dan maar even heb ik wel niet veel maar toch wel iets schaduw. Met deze tegen wind kom ik vandaag tot net achter Rosario. Rosario staat wel aan gegeven op de kaart maar is niets meer als een piep klein restaurantje en meer niet,maar ja ze hebben er wel heerlijk koude cola en dat is wel lekker na zo'n dag
De andere dag nog 80 kilometer naar Antofagasta ,ik besluit hier om een paar dagen te blijven ,want de afgelopen dagen met het alsmaar klimmen ,de hitte en de tegen wind dat heeft mij toch wel veel energie gekost .het hostel dat ik vind via de lonely planet had in eerste instantie geen kamer voor mij,maar toen ik vertelde dat ik 3 nachten wilde blijven hadden ze er wel ééntje maar in een ander huis. Antofagasta is een vrij grote havenplaats met 300.000 inwoners en 2 Mac Donalds om ringt door bergen. Erg toeristisch is het niet en de stad kan mij ook niet bekoren het is ook geen hotspot voor de backpakkers daarom heb je hier ook bijna geen hostels.
Na 3 nachten ga ik weer op weg en mag gelijk flink aan de bak want om Antofagasta uit te komen moet je gelijk bijna 600 hoogte meters maken en de eerste zijn best steil.Boven aangekomen weer op de Panamericano richting Calama mijn laatste grote stad in Chili voor ik Bolivia in ga blijft de weg alsmaar stijgen en ben ik weer terug in de woestijn waar nog steeds niks groeit, het enigste wat hier groeit zijn de blaren op je billen en je getergde beenspieren. Verderop verdwijnt de vluchtstrook helemaal en moet ik ook op de snelweg rijden . Voortdurend kijk ik in mijn spiegel en als ik zie dat ik ingehaald word door een auto terwijl er van de ander kant ook een auto aankomt dan ga ik alvast in de berm rijden want er hoeft maar één iemand niet op te letten en het is te laat. Vandaag lekker door kunnen fietsen 111kilometer en 1425 hoogte meters tot ter hoogte van officina Ercila maar ik had dan ook een windje in de rug. Een kuil in het droge landschap word vandaag mijn campeer plek.
Vandaag wind tegen dus niet zo rap. In het dorpje Siërra Gorda doe ik een paar inkopen en telefoneer even naar Patrick en Patricia om hen te feliciteren met de eerste verjaardag van Hun dochter en mijn klein dochter Fenna,want zelf heeft die kleine nog geen telefoon. Tot aan Cerritos Bayos na 74 kilometer en op een hoogte van 2200 meter kom ik vandaag en besluit de rest morgen maar te doen.
De laatste 35 kilometer doe ik op mijn gemak ,in Calama blijf ik ook een paar dagen want dit is de laatste grote stad alvorens ik in 3 of 4 dagen door de bergen naar Bolivia ga van hier uit is dat nog 200 kilometer over onverharde wegen en tot een hoogte van bijna 4000 meter. Via de Lonely planet een rustig hostel gevonden . 20 Kilometer boven Calama heb je een hele grote kopermijn met een diameter van meer als 4 kilometer en een diepte van meer als 800 meter , daar wil ik wel eens gaan kijken en op zaterdag middag ga ik op mijn fiets richting die mijn.
Reeds in de verte zie ik al de smog van de fabriek en het stof dat uit de mijn komt hangen en besluit het maar te geloven wat ze zeggen en ga terug naar Calama.
Ik hoop dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van het geen ik allemaal uitspook hier en besluit met de vriendelijke groeten vanuit het zonnige Chili Alexxxxx.

Kilometersland:4331. Hoogtemeters:43719



  • 15 April 2013 - 09:21

    Peter Maas:

    hoi Alex weer een leuk verslag zo te lezen gaat het goed met je een vriend gehad een vosje heb ook je fotos gezien foto tent +fiets geen last van buren maar als het gaat waaien is het niet leuk meer wens je weer veel succes met je tocht en tot het volgende verslag mvg peter maas

  • 15 April 2013 - 11:04

    Je Oudste Zoon:

    Hey vadertje, het schrijven van je verslagen gaat je goed af ze worden namelijk steeds langer. Leuke verslagen om te lezen, het is net of dat jezelf op de fiets zit als je dat leest. Fenna vondt het leuk dat je even belde voor haar verjaardag, en wij waren ook blij om je ff te horen. Ik zal deze week eerst eens ff skype erop zette zodat we ook vanuit de reeshof kunnen skypen. Nog veel veilige kilometers en hopen je snel weer te horen. Dikke kus van fenna en de groetjes van patricia en mij. ( ps. spaken hebben we opgestuurd naar "Chigorodo" in colombia ) hahahaha

  • 15 April 2013 - 11:47

    Hannie En Claude:

    Geweldig weer om te lezen,,ik ga daar echt ff voor zitten,,en idd je verslagen worden steeds langer en leuk geschreven ook...denk eens na over een boek als je straks thuis bent,hahha..ik wil dan wel een gesigneerd exemplaar hé..vele groetjes vanaf een regenachtige dag hier...x

  • 15 April 2013 - 18:24

    Mart En Jeannette:

    hey die Lex, wat heb je toch weer een leuk verslag geschreven. wachten weer met smart op het volgende. Heel veel succes en plezier en fiets ze! dikke kus xxx

  • 16 April 2013 - 09:09

    Corrie En Martin :

    nou jij ziet nog eens wat van deze mooie wereld , wij wensen je een fijne fiets vakantie en de foto's waren zeker mooi , wees voorzichtig en we hadden je nog even gezien ,bij patries en Patrick op de cam , gr van corrie en martin ,uit Rijen

  • 16 April 2013 - 09:37

    Lenie:

    Hallo Alex , heerlijk weer om jou avonturen te kunnen lezen en krijg steeds meer bewondering voor je. Moederziel alleen in de woestijn en toch denk je nog aan Fenna die jarig is, geweldig! Hier alles Ok , Carlijn haar app is verkocht en gaat samenwonen met Perry. Met wil en mij is alles Ok , dikke kus van je buufje ,xxx

  • 17 April 2013 - 00:49

    Ben Kreeftenberg:

    Hi Alex.
    Met veel genoegen en bewondering je laatste aflevering gelezen. Moet een erome ervaring voor je zijn .
    Ik heb helaas mijn hardlopen moeten opgeven. Ik had ingeschreven voor de 10 KM Vancouver Sun Run
    a.s. Zondag maar heb al voor een tijd last van mijn voeten . Het fietsen gaat echter prima en ik ben weer druk aan het fietsen.Gisteren voor de zesde keer Opa geworden van onze tweede kleinzoon. Had al 4 klein dochters.Veel goede KM 's en geniet er van.
    Ben Kr.

  • 17 April 2013 - 09:56

    Anita:

    Leuk verslag Alex, met veel humor geschreven! Bedankt, ik kijk al uit naar je volgende verslag.

    Groetjes
    Anita

  • 17 April 2013 - 18:55

    Ellen :

    Toppertje!!!! Je gaat echt super snel...
    Go go Alex...


  • 18 April 2013 - 13:26

    Ton Amsterdam:

    Hai Alex,

    je maakt wel afstanden hoor, maar je bent natuurlijk al helemaal ingereden op je fiets. Probeer de route te volgen, maar dat lukt me niet erg, misschien dat een van de lezers me dit kan vertellen, je rijdt natuurlijk niet in het wilde weg. Kan je in Nederland doen maar daar denk ik niet. Er komen soms plaatsen in voor waar ze op de franse TVzender TV5 wel eens over uitzenden. Je bent al twee versalgen geen Belgen of landgenoten tegengekomen, is wel dun bezaaid daar maar ik geniet nog van je verhalen enne ze worden hoelangerhoelanger. Dus mocht iemand mij kunnen vertellen welke route je volgt dan graag een mailtje naar wessel39@xs4all.nl, alvast bedankt,
    Je gaat nu Bolivia in, ben benieuwd naar je verslag ,
    groeten Ton

  • 19 April 2013 - 12:23

    Frans Van De Put:

    Hallo Alex
    Ik ben een beetje laat met mijn reactie ben een beetje met de schoonmaak bezig. verslag weer met veel intresse gelezen Alex het beste en kijk uit hee ik ga mijn kwastje weer nat maken tot het volgende verslag

    Groeten Frans van de Put

  • 21 April 2013 - 23:28

    Els Van Berkel:

    hallo alex, Echt te gek om je verslagen te lezen! Het is net of je er zelf bij bent.
    Super hoor!
    Ook wil ik je feliciteren met je verjaardag op 22 april.
    Van harte en nog vele jaren in goede gezondheid.
    Zingen doen we wel als je weer thuis komt!
    oto kijk en het beste.

    Gr Els van berkel

  • 22 April 2013 - 10:32

    Lineke:

    Hallo Alex, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een leuke dag van en proost vanavond maar op jezelf. heel veel groetjes lineke

  • 22 April 2013 - 10:54

    Patrick:

    Pa gefeliciteerd he, pensioen komt al in zicht ;-) hahaha
    Pak maar een extra dagje rust en drink een pilsje op je verjaardag van ons.
    Tot binnenkort weer op skype !!

    Xxx je zoon, patricia & fenna

  • 22 April 2013 - 11:09

    Frans En Mieke Van De Put:

    Hoi Alex, Proficiat met je verjaardag, het zal wel niet zo druk worden op je feestje maar probeer er toch een klein beetje van te genieten.

    Groetjes Frans en Mieke van de Put

  • 22 April 2013 - 13:09

    Christian:

    Hey Alex,
    gefeliciteerd met je verjaardag

  • 22 April 2013 - 17:04

    Mart En Jeannette:

    Alex van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Dikke kus xxx

  • 22 April 2013 - 19:05

    Hannie En Claude:

    Hoi Alex van harte gefeliciteerd daar in dat verre buitenland ondanks een jaartje meer toch nog heel veel fietsplezier.

    Groetjes Hannie en Claude

  • 22 April 2013 - 21:57

    Peter En Joanny :

    ALex, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Van ons magde ok gerust een pilske pakken. ALS JE DAT VAN IEDEREEN MOET DOEN ZIT JE MORGEN BEZOPEN OP OEW FIETSKE.
    We hebben weer met veel plezier je verslag gelezen. Kun je alle mooie dingen nog opslaan in je bolleke.

    GRoetjes en nog veilige kilometerkes in Bolivia.Peter en Joanny Snels.

  • 26 April 2013 - 11:00

    Peter Loots:

    Wat een avontuur kerel. Dit vergeet je je leven niet.
    Hoe hebben ze je verjaardag gevierd in Z. Amerika.....................

    Doe rustig aan, denk aan je zelf en nog heel veel veilige kilometers op je fietske.

    Gtz Peerke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Calama

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2014

Vervolg 26 , en tevens laatste verslag.

08 Juli 2014

Vervolg 25

10 Juni 2014

Vervolg 24

11 Mei 2014

Vervolg 23

12 April 2014

Vervolg 22
Alex

Fietsen van Argentinië naar Alaska!

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 821
Totaal aantal bezoekers 72164

Voorgaande reizen:

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: