Vervolg 18 - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu Vervolg 18 - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu

Vervolg 18

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

17 December 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Na 3 rustige dagen in El Remate ga ik op zondag weer op weg naar Het kleine landje Belize, met maar 1 miljoen inwoners. Bij de grensplaats melchor de Mencos passeer ik zonder problemen de grens met Belize.
Op het eerste gezicht, mede door de vrij moderne grens, doet dit land netjes en westers aan, maar dat is maar schijn. Vanaf de grens naar de eerste plaats in Belize, namelijk San Ignacio, is het wegdek ronduit slecht met grote diepe gaten in het ruwe asfalt. En vooral als je een stad binnen komt rijden is het een ramp. Ik ken het land niet, maar had er toch wel iets meer van verwacht. Hier in San Ignacio is mijn eerste onderkomen in een hostel op een slaapzaal,met een paar andere gasten,backpackers.
Vandaag een klein stukje gedaan. Het was veel te warm om te fietsen.
Mijn eerste stop was al na 10 kilometer,lekker op een terrasje met een koud colaatje. Daarna het onderste uit de kan gehaald,en 37 kilometer verder, in Belmopan gestopt voor vandaag. Hier ook Belize dollars gepind en op het schermpje voor de instellingen kun je je taal kiezen, en warempel ook in het Nederlands.
Van Belmopan naar Belize City,80 kilometer voor vandaag,dat moet wel lukken.
Buiten de bebouwde kom is het wegdek van een redelijke kwaliteit,maar in de dorpjes is het een ramp,en goed uitkijken dat je niet in zo'n groot gat rijdt want dan vinden ze nooit meer terug. Buiten de gaten hebben ze ook nog steile en hoge drempels om het verkeer nog meer af te remmen. Hier kun je echt maar stapvoets over heen,ook ik met mijn fiets. Het is wel een aanslag op de vering en ophanging van de auto's.
Belize City : Ik heb nog nooit zoveel drugsverslaafde en alcoholverslaafde bij elkaar gezien. Als je hier s'avonds over straat loopt liggen overal mensen op straat hun roes uit te slapen,en samen met de zwervers sieren of ontsieren ze de straten. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Belize City is voor de toeristen niet interessant, en de meeste gaan ook naar de eilanden hier voor de kust. Zoals San Pedro en Gay Caulker met zijn witte palmstranden en prachtige onderwater flora en fauna.
De eilanden en de Maya complexen zijn wel de hoogte punten van Belize. Het is wel een duur land,het duurste tot nog toe van alle landen die ik heb aangedaan.
Er is niets wat mij nog langer in Belize houdt,en nog 90 kilometer naar de volgende plaats, door eindeloze moerasvlaktes,kom ik aan in Orange walk. Wel,heb je hier veel Chinezen wonen en werken, en zo ook in Orange Walk waar ik mijn bedje vind voor de komende nacht,bij een Chinees hotelletje, tegenover een Chinees restaurant,en een paar inkopen heb gedaan bij een Chinese winkel. Het leukste van Belize is dat ze hier Engels praten,en ik mij beter verstaanbaar kan maken, maar verder kan mij dit landje niet echt bekoren,en ik had er eigenlijk wel iets meer van verwacht, mede ook omdat het ook zo duur is.
Laatste fietsdag alweer in Belize,en bij het plaatsje Santa Elena,passeer ik de grens met Mexico, land nummer 14 alweer op mijn reis. Maar wel het land waar ik de meeste kilometers in zal maken. Bij de grens moet ik eerst nog 37.5 Belize dollars betalen,als een soort toeristen belasting,voor ik het land uit mag. In de grote free zone de laatste Belize dollars opgemaakt,en via de grote nieuwe Mexicaanse grenspost probeer ik Mexico binnen te komen. Maar bij het laatste loketje sturen ze mij terug. Hier mogen geen fietsers overheen,die moeten via de oude grensovergang zeggen ze. Nou dan mogen jullie wel eens borden plaatsen verboden voor fietsers,want dat heb ik nergens gezien. Zouden ze regelen beloven ze mij. Ben benieuwd.
Weer een mijlpaal bij de Mexicaanse grens, passeer ik hier de 15000 kilometer en ben nu op de helft,denk ik zo ongeveer.
Chetumal is de eerste plaats die ik aan doe in dit grote land. En na eerst wat flappen te hebben getapt op zoek naar het goedkoopste hotel hier in Chetumal. En voor omgerekend 12 Eurootjes kun je niet buiten in de regen gaan liggen
Vandaag naar het 45 kilometer verderop gelegen Bacalar,aan het meer van Bacalar. Lekker rustig hier,en 2 kilometer buiten het centrum een leuk hostel om een paar daagjes te verblijven. Pal aan het meer, lekker zwemmen, zonnen, bootje varen, kortom vakantie. En dit alles samen met die grote lieve hond die ze hier hebben. Wil je gaan varen zit ie al in de boot. Ga je zwemmen komt bello ook in het water. Ga je zitten lezen pakt hij ook een boek, echt een wijze hond.
Na 3 dagen ga ik dit paradijsje weer verlaten,en via de stad Felipe Carrillo,en eindeloze bossen en moerassen kom ik in Tulum,waar ze ook weer Maya ruïnes hebben.
Deze keer niet zo groot,maar door de prachtige ligging aan de Caribische zee, zeker de moeite waard om te gaan bekijken. Mijn onderkomen voor een paar nachten is het hostel met de naam Mama's Home. Hier weer leuke mensen uit alle windstreken,en een paar jongens uit Nederland die gaan duiken in onderwater grotten. Ook een Echtpaar uit Alaska waar ik het adres van gekregen heb. Altijd makkelijk, mocht ik ooit nog een keer in Alaska geraken. Gezellig hier. Op vrijdagavond met zijn alle lekker barbecuen en.... zuipen.
Na 3 dagen weer moeilijk afscheid nemen,maar het zal wel moeten wil ik nog een beetje vooruit komen. Klein beetje gedaan vandaag tot in Coba waar ze ook weer Maya ruïnes hebben. En volgens mij ben ik de enige toerist hier vannacht. Overdag zijn hier wel veel toeristen,maar die gaan weer allemaal weg s'avonds. Wel rustig hier en vooral s'Nachts.
De plaats Valladolid is mijn volgende halte,ook nu maar 61 kilometer verwijderd van Coba. Maar het is hier ook goed warm. De weg is hier op het schiereiland van Mexico net zo plat als in Nederland maar wel verrekes saai.
49 Kilometer verder de grote Maya ruïne Chichen Itza. Deze ga ik ook een beetje beter bekijken. In het kleine dorpje Piste een bed gevonden voor 2 nachtjes. De volgende dag naar dit Maya complex gefietst. En wat een drukte met toeristen,werkelijk duizenden mensen lopen hier rond. Voor de entree moet je eerst 125 peso's als een soort toeristen belasting betalen,en dan kun je een kaartje kopen voor 57 peso's. En voor een bakje koffie betaal je hier ook bijna 3 Euro.
Wel een mooi complex,en overal langs de paden staan souvenirs kraampjes. Ik heb nu 4, van de wel honderden, Maya steden gezien, en dan gaat het toch wel allemaal een beetje op elkaar lijken.
Ik heb trouwens nog uitgelegd hoe het nou precies zit met die jaartelling.
Volgens de Maya's zou de wereld eind 2012 vergaan want dan was de Maya kalender afgelopen. Met de Play Boy kalender van 2012 en 2013 heb ik ze laten zien dat alles gewoon door gaat,en dat ze al die jaren voor de gek zijn gehouden. Ze waren zeer onder de indruk, en vooral de plaatjes wekte grote ogen. Ze zijn nu ook overgestapt naar onze jaartelling en ik moet de Play Boy kalender van 2014 ook op sturen zodat ze de zaak nog een keertje rustig kunnen bestuderen... Ja ja.
Van Chichen Itza in een record tempo naar de grote stad Merida gefietst,ik had dan ook een lichte bries in de rug op deze platte wegen.
Merida, de hoofdstad van de provincie Yucatan,heeft ook weer een mooie binnenstad,zoals bijna alle grote en minder grote stedenband alweer een leuk hostel gevonden,en dit keer met zwembad voor een lage prijs.
Na 2 dagen wordt ik ook hier weer buiten gezet en moet ik mijn weg weer gaan vervolgen. Vandaag is Hecelchakán het eindpunt,met een mooie gerestaureerde kerk en een centraal pleintje dat wordt opgesierd met marktkraampjes. Hier heb ik tot nog toe mijn lekkerste Tortias gegeten,en ook weer wat gevonden om de donkere nachtelijke uren door te komen. Tot nu toe is het altijd nog gelukt om iets te vinden voor de nacht.
Weer op het asfalt tot in Campeche,de hoofdstad van de gelijknamige provincie Campeche. In het hostel, waar ik de enige gast ben, komt s'avonds nog een jongen, uit Hongarije dit keer, die had ik ook al ontmoet in Merida. Campeche ligt aan de golf van Mexico en dat is verdomt leuk fietsen als je al zoveel door die saaie vlakke wegen door bossen en moerassen bent gefietst.
Met de golf van Mexico aan mijn rechterhand,een lekker weertje,niet druk,is het gewoon genieten. Het vissersdorp Champotón is vandaag mijn einddoel. Na enig zoeken, bij het derde adres,kamertje voor 250 peso's in plaats van 540 peso's. Ook als je hier gaat shoppen kun je wat verdienen, oftewel voor minder overnachten. Na het eten naar het centrale plein. Daar is vanavond muziek en volksdansen. Maak ik er maar een keer een culturele avond van.
Na 1dagje langs de kust te hebben mogen fietsen, is het vandaag weer afgelopen met de pret, en is het weer gewoon weer tussen de moerassen en de weilanden door. De bossen hebben nu plaats gemaakt voor weilanden. Ook geen dorpjes meer op deze route naar Escarcega dat aan een kruispunt van wegen ligt. Onderweg met een Amerikaan staan praten die al 40 jaar in Mexico woont, en hier een drankenhandel heeft.
Escarcega is door de lonely planet (het reisboek voor de backpakker) uitgeroepen tot één van de meest saaie steden van Mexico. Daar kunnen ze wel eens groot gelijk in hebben. Het enigste leuke wat ik hier gezien heb is de Burger King, maar wel lekker na zoveel tijd. Op tijd naar bed, morgen een lange dag. Ik wil in Chablé geraken, dat is pas het eerste dorp met een mogelijkheid om te overnachten, wel op een afstand van 165 kilometer. In het wild kamperen is voor mij nog geen optie met al die muggen hier. Een waar paradijs deze moerassen voor die monsters.
De eerste 65 kilometer gaan voorspoedig. En net als ik wat wil drinken staat er een fietser met een lekke band aan de andere kant van de weg.
Zelf had hij niets bij om dat te maken,ook was er niets in de buurt. Natuurlijk dom om zo op pad te gaan. Heb deze knuppel ook maar even geholpen en mijn goeie daad voor vandaag weer gedaan. Verderop kom ik 2 fietsers uit Canada tegen,een jongen en een meisje. Dus weer 3 kwartier bla bla bla, terwijl ik mijn tijd hard nodig heb om in Chablé te komen. Zit ik goed en wel weer in het zadel kom ik na 20 kilometer weer 2 fietsers tegen,dit maal uit Argentinië. Weer bla bla bla,en zo verstrijkt de tijd. In de verte komen donkere wolken op mij af, en het ziet er naar uit dat ik een nat pak ga krijgen. wat zal ik doen,door fietsen of even schuilen? De keuze wordt voor mij gemaakt. Gelukkig,bij de eerste regendruppels krijg ik een lekke band, net bij een bushokje. Was ook alweer een poosje geleden,dus het werd wel weer eens tijd. Het gaatje vakkundig afgedicht met een bandenpleistertje, broodje eten uit de fietstas, en als het bijna droog is gaat deze jongen weer zijn weg vervolgen. Chablé is nog een eind rijden als ik mijn tweede lekke band krijg, net vandaag als ik zoveel wil doen. Ook dit euvel verholpen,de buitenband extra goed nagekeken,niks gevonden,en als de schemer in valt maar weer verder naar Chablé.
Alle goeie dingen komen ineens en ik krijg nog 2 kekke banden.
Wat doe je als je in het donker,in het land van de muggen, een band gaat plakken bij kunstlicht....dan spuit je je zelf eerst helemaal in met anti muggenspray.
Door deze incidentjes vandaag kom ik pas om 20.30 uur in Chablé aan, en is het al pikken donker. Gelukkig hebben ze nog niet alles verhuurd hier, en heb ik meer een dak boven mijn hoofd, gescheiden van die vervelende rot muggen.
Gisteren was een lange dag, en vandaag tot in Palenque is maar 49 kilometer, met alweer Maya ruïnes. Het was niet de bedoeling om langer als 1 nacht hier te blijven,maar door de regen de volgende dag toch maar een dagje er aan vast geknoopt. Misschien als het vanmiddag droog is om alsnog naar de ruïnes te gaan, maar het bleef regenen dus die heb ik niet gezien.
Vrijdagmorgen weer op weg, ik ben de stad nog niet uit of heb alweer een lekke achterband, en de voor band had ik vanmorgen ook al op moeten pompen. Van al die lekke banden van de laatste 2 dagen krijg ik zelf wel een heel dik ventieltje, en besluit om er maar 2 nieuwe buitenbanden tegen aan te gooien. Na de nieuwe banden op weg de bergen in. Sta ik net buiten de stad even stil stopt er een auto uit Canada naast mij, en of ik problemen heb, kunnen ze mij misschien helpen.
Het zijn Greti en Norbert uit Vencouver, en zijn onderweg naar Zuid Amerika met hun auto. 66 Kilometer verder, afslag Agua Azul met zijn prachtige waterval, is voor vandaag mijn einddoel en dan is het ook weer donker. Achter het betaalloket door gefietst en ga zodoende gratis dit park binnen om te slapen en morgen de watervallen bekijken.
Na de watervallen weer verder naar San Cristobal de Las Casas,maar door de steile bergen en het weer wennen aan de bergen gaat het langer duren als ik gedacht had en strand vanavond in Ocosingo,
Als je goed in vorm bent kun je misschien in 1 dag van Ocosingo naar San Cristobal fietsen,maar ik doe er 2 dagen over. Het bergdorpje Oxchuc is nog een tussenstop voor mij. Koud hier boven maar 9 graden en veel regen.
1 Hotelletje in dit dorp, en voor 3 euro lig ik vanacht ook weer droog.
Maandagmorgen laatste stukje naar San Cristobal. Eerst nog over een berg van 2500 meter en dan naar 2100 meter waar San Cristabal ligt.
Backpakkers hotel opgezocht, en gevonden natuurlijk, en een gratis overnachting verdient om dat ik hier met de fiets ben aangekomen.
Voor het eerst sinds lange tijd loop ik hier door de stad met een lange broek aan, echt fris hier. De maanden van november tot februari zijn de koudste maanden in dit gebied. 2/3 Nachten blijf ik hier,en ga dan weer verder richting Oaxaca. Eerst de bergen uit, een stukje langs de kust van de stille Zuid zee ,en ga dan de bergen weer in.
Hier laat ik het voorlopig weer even bij,en wens jullie alvast prettige feestdagen.

Kilometerstand : 16304. Hoogtemeters : 163254.

  • 18 December 2013 - 04:43

    Ellen:

    Hey lieve Alex!!!
    Heerlijk om je verslag weer te lezen.... Ik ben nog steeds wel jalours op je, jij en je geweldige fietsreis... Doet me zo aan onze vakantie denken.... Doe je voorzichtig!!! Dikke knuffel Ellen

  • 18 December 2013 - 11:12

    Lenie:

    Jij ook fijne feestdagen,xxxx

  • 18 December 2013 - 18:00

    Joanny En Peter :

    Hallo Alex,
    Wat heb ik weer zitten te genieten van je verslag. En Floortje is jaloers op jou omdat jij vriendjes bent met een andere hond :-)
    Nog een paar weken endan ben je alweer met je wereldreis bezig. Knap hoor vind ik dat. Toch wel makkelijk dat ze overal nieuwe fietsbanden verkopen,anders had je er wel veel mee moeten nemen uit Goirle.
    We hoorde van jouw vrouwke dat je ook een nieuwe kerst outfit hebt gekocht,jonge jonge dan ben de wel uit de band gesprongen zeg haha. Dat ouwe shirtje heb je toch zeker wel bewaard he,kun je inlijsten als je weer terug bent,of je handen mee afpoetsen na het banden plakken.
    Hier staat de kerstboom alweer en over een weekje is het kerst, zit jij op je fietske met de feestdagen of ben je ook in een of ander hostel of dorpke. Alex waar je ook bent of fietst,wij wensen je fijne kerst en een geweldig en veilig 2014 toe.

    Groetjes Peter en Joanny.xx

  • 20 December 2013 - 12:51

    Frans Van De Put:

    Hallo Alex
    weer een mooi verhaal, alweer heel wat kilometers gefietst, wel vervelend met al die lekke banden.
    Ben maar blij dat je die niet met de vrachtwagen krijgt, want dan zijn het heel wat wielmoeren om los te draaien Haha. Alex ik wens je heel fijne kerstdagen en een veilig en gelukkig nieuwjaar

    Groeten Frans van de Put

  • 20 December 2013 - 16:48

    Jeffrey & Jacintha:

    Beste Alex,
    Leuk om je verslag weer te lezen! Het lijkt
    alweer zo lang geleden dat we samen
    Bingo hebben gespeeld

  • 20 December 2013 - 16:52

    Jacintha En Jeffrey:

    Er ging iets niet goed! Wij wensen je fijne
    Feestdagen en alvast veel fietsplezier
    voor 2014!
    Liefs Jeffrey en Jacintha

  • 23 December 2013 - 01:14

    Ben Kreeftenberg:

    Hallo Alex,
    Vanuit een wit besneeuwd Vancouver mijn beste wensen voor de komende feestdagen en een
    voorspoedig Nieuwjaar . Ben Kr.

  • 24 December 2013 - 14:51

    Ton:

    Hai Alex ,
    flink scrollen om je hele verslag te lezen, heb gewacht met het lezen tot vandaag , want dan ik je een paar fijne Kerstdagen toewensen. Het is leuk om je avonturen te lezen, ben wel jaloers , maar je tent gebruik je op dit moment zeker niet veel meer. Maar volgens mij moet je toch nog wel effe doorfietsen wil je binnen de tijd terug zijn, met die vele hotelovernachtingen , die ook leuk zijn natuurlijk, loop je volgens mij achter op je schema. Ach je hebt al een reuzefietstocht gemaakt dus een paar kilometer minder. Ben benieuwd hoe je fiets er nu eigenlijk uitziet , is het een oude fiets geworden of is hij nog wel herkenbaar, we kunnen die van jou en mij naast elkaar leggen, ze zijn even oud, alleen die van jouw met wat meer kilometers.
    Alex, ik wens je een paar fijne Kerstdagen toe en een fijne jaarwisseling, en wat minder lekke banden ,

    groeten Ton

  • 24 December 2013 - 18:26

    Aimé:

    Hi Alex,
    dit jaar een keer andere kerstdagen dan de voorafgaande jaren. Het zal zeker een stuk stiller zijn
    zonder jou en ik denk dat er wel wat meer eten over zal blijven dit jaar. Komen hier sowiezo al niets tekort. Gelukkig dat ze het afval na de kerst in Europa wat beter verwerken dan de landen die jij
    doorkruist hebt. Ben ook wel benieuwd, zoals Ton in zijn vorige reactie schreef, of je ueberhaupt nog op schema bent. Al bijna een jaar onderweg en zover ik begrepen hebt ben je v.w.b. afstand halverwege.
    We horen het tijdens de kerstdagen wel van Henriette en de kids.
    Groetjes uit een winderig Tilburg, zal wel lukken als de preitaart morgen op is, en fijne kerstdagen
    met degenen waarmee je de dagen gaat delen.
    C&A en de kids.

  • 26 December 2013 - 16:28

    Tommy:

    He Alex
    ik zie dat je het allemaal nog goed uithoud toppy.
    Ik wens je prettige kerstdagen daar in mexico is weer wat anders kerst in de zon en een heel goede jaarwisseling daar enne nie te zat he

    grt.Tommy

  • 27 December 2013 - 20:32

    Han & Karin, Roland En Debbie:

    Hoi Alex,
    Weer genoten van je leuke verslag, hopelijk heb je gezellige feestdagen gehad en krijg je een speciaal Nieuwjaar met veel gezellige mensen om je heen. Dikke kus vanuit het geweldige Voorthuizen.

  • 29 December 2013 - 09:13

    Lex:

    Hoi Alex, ik heb weer genoten van je reisverslag. Het is een heel avontuur wat je daar allemaal meemaakt. Ik hoop dat je een leuke kerst hebt gehad en ik wens je alvast een gelukkig nieuwjaar.

  • 30 December 2013 - 23:02

    Cees & Monique Donders:

    He, Alex

    De laatste verslagen weer gelezen en weer helemaal op de hoogte, Tof dat alles goed gaat. Zorg dat het goed blijft gaan en dat je op de fiets blijft zitten. Voor 2014 vooral veel veilige fietskilometers en geniet ervan (het is zo voorbij)

    groeten,

    Cees & Monique

  • 31 December 2013 - 15:47

    Peter Maas:

    hoi Alex weer een mooi lang verhaal hopelijk de kerstdagen goed doorgekomen lees ik wel in het volgende verslag wens je een goed uiteinde en een goed fietsbegin in het jaar 2014 groeten peter maas

  • 31 December 2013 - 19:23

    Neeltjevan:


    hallo Alex,
    Wederom genoten van je mooie verslag. Bij Campeche moest ik nog er aan denken dat mijn broer daar lang geleden woonde voor zijn werk. Ik stuurde hem toen een brief die na een half jaar onbestelbaar terug kwam. Dus de computer is wel een goeie uitvinding en nu zeker ook voor jou. Ik wens je een mooi en gezond 2014 toe en dat je nog veel moois gaat zien onderweg naar je einddoel.

    groetjes,

    neeltje van riel.

  • 01 Januari 2014 - 09:52

    Ton:

    Alex ,

    beste wensen voor 2014 en een fijne voortzetting van je`Fietsreis , en hoop dat je een leuke jaarwisseling hebt gehad in MEXICO,

    groetjes Ton

  • 01 Januari 2014 - 21:04

    Henriette:

    H allo Schatje,

    Ik heb net je verslag op mijn gemak eens zitten lezen want ik was er nog niet echt toe gekomen ik was er al een paar keer aan begonnen maar kon het steeds om een of andere reden niet helemaal lezen. Nu vandaag op nieuwjaarsdag nadat ik klaar was met een beetje opruimen ben ik maar eens achter de computer gaan zitten en heb ik genoten van je verslag. Ik las dat je de maja's even uit hebt gelegd hoe het nou eigenlijk zit met de jaar telling en dat ze nu volgens onze jaartelling gaan werken maar dat je ze nog wel een play boy moet sturen met een kalender van 2014. hahahah. Ik heb al je verslagen bewaard en ik moet ze ook iedere keer uitprinten voor ons mam en Rene dus als je straks thuis komt heb je al een heel boekwerk bij elkaar aan verslagen. Ik wens je nog heel veel veilige kilometers toe en kijk nu al weer uit naar je volgende verslag. LOVE YOU xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Je lieve trouwe vrouwtje.

  • 12 Januari 2014 - 19:40

    Olaf Und Katrin Stöckel:

    Hallo Alex

    Nun nach längerer Zeit ein paar Zeilen von uns.
    wir hoffen, Du kannst Dich noch an uns erinnern.
    Wir haben uns im Hotel Mon Ami in El Remate getroffen.
    Bei uns ist der Alltag wieder eingekehrt und eine Menge neuer Herausforderungen haben sich ergeben.
    Dein Touridee, gefällt mir immer besser und ich möchte mehr drüber erfahren.
    Wir hoffen das es Dir gesundheitlich gut geht, alles Andere ergibt sich von selbst.
    Hie bei uns will in diesem Jahr einfach kein Winter werden.
    Kein Schnee, Temperaturen wie im April aber das spart zumindest Heizkosten.
    Katrin hat Dich bei Facebook gefunden und Dir eine Freundschaftsanfrage geschickt.
    Ich werde Dich auch mal auf Facebook suchen.
    Also wir hoffen, das wir wieder von einander hören.
    Die liebsten Grüße, keine Pannen, Gesundheit und das Du immer nette Menschen triffst

    wünschen Dir Olaf und Katrin aus Deutschland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, San Cristóbal de las Casas

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2014

Vervolg 26 , en tevens laatste verslag.

08 Juli 2014

Vervolg 25

10 Juni 2014

Vervolg 24

11 Mei 2014

Vervolg 23

12 April 2014

Vervolg 22
Alex

Fietsen van Argentinië naar Alaska!

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 759
Totaal aantal bezoekers 72164

Voorgaande reizen:

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: