Vervolg 8 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu Vervolg 8 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Alex Helvoirt - WaarBenJij.nu

Vervolg 8

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex

09 Mei 2013 | Bolivia, La Paz

Op vrijdagmorgen 26 April wil ik weer vertrekken van uit Uyuni richting La Paz anders ga je je teveel hechten aan de mensen hier . Toen ik met mijn fiets bezig was kwam de eigenaar naar mij toe met de mededeling dat zijn fiets al 9 maanden met een lekke band stond en dat hoogst waarschijnlijk het ventiel kapot was en hij hier geen andere band kon kopen omdat ze die hier niet hebben. Ik kijk even blijken er 2 heel kleine gaatjes in te zitten en heb die maar gelijk even gemaakt was die kerel,ook weer gelukkig. Na een stevig ontbijt en nog wat inkopen gedaan te hebben hobbel ik Uyuni uit richting het dorp Calchani over een erbarmelijke slechte weg. Veel los zand en stenen vaak moeten duwen en door die wegen kom ik vandaag niet verder dan 59 kilometer.
Het landschap is een beetje veranderd het is op deze hoogvlakte,want ik zit nog altijd op een hoogte tussen de 3700 en 3900 meter,een beetje heuvelachtiger geworden en de weg gaat dan een beetje op en neer.
Wederom een koude nacht gehad het vriest hier namelijk elke nacht op deze hoogte en het duurt deze keer lang voordat de zon mijn tentje weer gevonden had ik stond namelijk achter een berg. Volgende keer beter opletten waar ik dat ding neer plant. En verder maar weer op deze Boliviaanse martelweg. In het gehucht Rio Mulatos doe ik bij de plaatselijke "Supermarkt" wat inkopen en bij het naast gelegen 5 sterren restaurant ga ik wat eten. De keuze is reuze, ze hebben keus uit kip met witte rijst,of witte rijst met kip dit kostelijke maal kun je dan vervolgens wegspoelen met water en meer hadden ze echt niet nog geen cola of een toetje.
Terwijl ik zit te genieten van dit uitgebreide feestmaal valt de serveerster op een andere tafel voor mij, van uitputting denk ik, in slaap en moet ik ze wakker maken om af te kunnen rekenen . Met een voldaan gevoel ga ik weer op weg en kom tot net voor het gehucht Coroma 53 kilometers en 301 hoogte meters meer zat er vandaag echt niet in over deze wegen.
28 April mijn Jetje is vandaag jarig maar ik kan ze niet feliciteren omdat ik geen verbinding met mijn telefoon heb maar het feest zal toch wel doorgaan neem ik aan. Ik hobbel verder richting Oruro de eerste grote stad die ik weer tegen kom. Soms rij ik naast de weg waar ze door het veelvuldige gebruik ook weer een weg gecreëerd hebben en soms langs het spoor omdat daar ook een voetpad is ontstaan. Bij het dorp Sevaruyo moeten de kousen en schoenen uit want hier moet ik door het water omdat er geen brug is. Als dat zo door gaat ben ik met Pinksteren nog niet in La Paz ! Maar op het einde van de dag net voor het dorp Huari mag ik voor het eerst in Bolivia op asfalt gaan rijden wat een genot. Na meer als 600 kilometer onverhard te hebben gereden is dit zalig. En vanavond ga ik met een blij gevoel slapen omdat ik weet dat ik morgen op asfalt mag rijden. Vandaag 63 kilometer en 161 hoogte meters kunnen maken.
De volgende dag pomp ik eerst mijn banden harder op, want die had ik,wat leeg laten lopen op die zand wegen, en begin vol goede moed aan mijn etappe voor vandaag. Het gaat lekker en via Challapata,Huancane en talloze andere kleine dorpjes kom ik vandaag tot Net voor het dorpje Pasna 87 kilometer en 162 hoogte meters. Ik vind het landschap wat vriendelijker geworden,wat meer landbouw en klein schalige veeteelt dan loopt er weer een oud manneke of vrouwtje met een paar koeien of schapen door het veld om de zaak bij elkaar te houden omdat ze geen omheining hebben. Op het eind van de dag haal ik in een afdaling een paar jonge wielrenners in en die zetten gelijk de achtervolging in. Komen naast me rijden en beginnen dan tempo te maken en al snel moet ik ze laten gaan en heb ik me door die jonge gasten vandaag toch nog in het zweet gewerkt. Veel keus heb ik niet voor de nacht op deze open vlakte dus achter een berg zand 30 meter van de weg word mijn kampement voor deze nacht.
Na mijn ontbijt is de voorraadtas op een paar droge crackers na helemaal leeg mooi uitgekiend want vanavond ben ik in Oruro waar ik alweer in een hotelletje ga slapen. Nog 55 kilometer naar Oruro maar wel met wind tegen en ik ben best wel moe na de afgelopen dagen en wil dan ook
2 of 3 nachten daar blijven. Aan de hoeveelheid afval langs de weg kun je zien of je een grote of een kleine stad binnen komt dat was ook zo in Chili en in mindere mate in Argentinië,maar hier is het wel heel erg.
Letterlijk alles dumpen ze hier aan de kant van de weg,en daar kom ik dan aan met een plastic zakje met afval keurig achter op mijn fiets gebonden.
Na 3 nachten hier in Oruro door gebracht te hebben ga ik weer op weg richting La Paz. Het is net of dat je over een stortplaats rijd. Alles ligt hier te rotten ,fruit ,groente .dooie honden ,wat een stank en dat is de rondweg van de stad Oruro als je de stad uit gaat,dit is geen reclame voor die stad en ben ik blij als ik hier voorbij ben. Nog 3/4 dagen fietsen dan ben ik in de hoofdstad van Bolivia namelijk La Paz,en hoop dat het internet daar beter is als in Uyuni en Oruro want dat was daar een ramp.
Voor dat ik Oruro ging verlaten heb ik nog wat inkopen gedaan en als je daar met je fiets en in je fietskleren over de markt loopt kijken ze je net aan of dat je van een andere planeet komt. Grote supermarkten heb je hier niet het zijn allemaal kleine winkeltjes en voor dat je al je boodschappen bij elkaar hebt gevonden moet je een paar winkeltjes gehad hebben.
Gelukkig geen zandbakken meer maar asfalt wat toch een stuk prettiger en makkelijker rijd. Tot net voor Panduro kom ik vandaag 63 kilometer en 260 hoogte meters.
Vandaag samen met een zwerfhond ontbeten terwijl ik aan het eten was kwam die hond op een afstandje bij mij zitten met heel droevige ogen toen heb ik hem ook maar een broodje gegeven en een kopje thee voor hem gezet vond ie wel lekker. Onderweg krijg ik mijn eerste regen en hagelbui sinds begin Maart en dat is toch al weer gauw een week of
10/11 geleden dat ik voor het laatst regen heb gehad. Ook de temperatuur komt vandaag niet boven de 14 graden uit maar als je fietst is dat niet erg. Net achter Patacamaya gekomen vandaag 74 kilometer en 343 hoogte meters.
Nog even wachten tot de zon het ijs op mijn tent heeft doen smelten dan inpakken en weer op weg. Na 30 kilometer kom ik Harco uit Zwitserland tegen en buiten de locals is dit de eerste fietser die ik tegen kom sinds Bariloche en dat was op 20 februari. Harco is al 10 maanden onderweg van New York naar Los Angeles en dan langs de kust helemaal naar beneden alleen maar snelweg gedaan. Thuis in Zwitserland doet hij aan wielrennen en hij is onderweg om kilometers te maken maar ook op een Koga fiets. Onderweg hier in Bolivia heb ik vandaag nog wat ontwikkelingswerk gedaan door een paar banden te plakken. Tot net voor La Paz ben ik vandaag gekomen namelijk de grote voorstad El Alto en voor het eerst op deze reis boven de 4000 meter hoogte geweest namelijk 4060 meter.
Laatste kilometers naar La Paz eerst nog door El Alto. In die laatste kilometers gaat het nog 160 meter vals plat omhoog en kom ik op 4100 meter hoogte uit alvorens ik mag afdalen naar La Paz dat in een dal ligt.
Na de betaalhokken ligt La Paz letterlijk aan je voeten,je kijkt uit over een groot dal met daar in de stad La Paz. Door dat La Paz in een dal ligt is het lekker beschut tegen de koude wind hier op de hoogvlakte .
Vanaf 4100 meter mag ik afdalen naar ongeveer 3700 meter. Wat een drukke stad heel veel taxi busjes wel duizenden en daar moet je voor uitkijken want die stoppen vlak voor je neus of snijden je af. Ook veel oude voertuigen rijden hier rond en dat veroorzaakt een enorme stank in deze stad die behoorlijk goed blijft hangen omdat de stad in een dal ligt.
Erg gezond is dat niet voor je en ik voel mijn ogen dan ook prikken als ik door de stad slenter. Winkels in overvloed hier ook allemaal kleine winkels net als in Uynui en Oruro,echt grote winkels zijn er niet.
Ik rij tot aan een groot plein La Paz binnen,stop dan om op de kaart te kijken waar het hotel precies is dat ik uitgekozen heb en wat blijkt ik ben er vlak bij nog geen 200 meter er van verwijderd. Het is nog wel even flink werken want het gaat hier stijl omhoog en ik moet flink duwen om mijn fiets boven te krijgen. Na 2 dagen hier wat rond te hebben rond gelopen heb ik het wel gezien hier met al die winkels en die uitlaatgassen.
Hier is geen enkel fietser te bekennen is ook niet zo moeilijk alle wegen gaan hier stijl naar boven of beneden en dat fietst niet lekker.
Als ik La Paz ga verlaten kan ik ineens flink aan de bak want om de stad uit te komen richting Peru is het alleen maar omhoog. Wat mij opvalt hier in Bolivia maar ook in Chili geen enkele postbode gezien, maar ook geen enkele brievenbus aan de huizen. Ook de jeugd op scooters is hier niet te zien maar dat komt omdat ze daar geen geld voor hebben,wel lopen ze allemaal met een mobieltje rond dat dan weer wel. Het internet is hier wel beter geregeld als in die andere steden gelukkig wel want ik begon er een beetje tegen op te zien om telkens opnieuw te moeten beginnen met mijn verslag. Maar na een paar gesprekken met mijn jongste zoon Sander die mij alles heeft uitgelegd hoe ik het ook anders kan doen zo dat er niks meer verloren gaat zie ik de toekomst weer zonnig in. Ik ben ook zo'n analfabeet wat de computers betreft maar dit heb ik nu wel onder de knie nog bedankt jongen. Als ik hier vertrek is het nog 2 dagen fietsen voor ik bij de grens van Peru ben en laat ik Bolivia ook al weer achter me . Voor Peru heb ik denk ik ,zoals ik wil fietsen helemaal door de bergen . 7/8 weken nodig om daar door heen te komen. Op donderdagmorgen hemelvaartsdag of vrijdagmorgen wil ik weer op weg gaan
Nog bedankt trouwens voor de vele schriftelijke felicitaties voor mijn verjaardag maar ik had liever gehad dat jullie persoonlijk langs waren gekomen ik had plaats genoeg op de zoutvlakte. Maar vooruit volgende keer beter.
Van uit La Paz krijgen jullie van mij allemaal de hartelijke groeten.
Kilometerstand: 5353. Hoogtemeters: 49477.

  • 09 Mei 2013 - 05:33

    Donny:

    Hey Alex weer genoeg mee gemaakt zie ik wel. Altijd leuk om te lezen die verhalen van jouw! Al een flink stukkie er op zitten ik doe t je niet na op fiets. Succes weer verder gr donny

  • 09 Mei 2013 - 09:41

    Lenie:

    Alex,
    Wat kun jij mensen blij maken met het plakken van een band, geweldig.
    Weer genoten van je reisverslag, zoals altijd en fijn dat er wat foto's bij zijn, hebben we toch een duidelijker beeld van de omgeving( al beschrijf je het grandioos).
    Hier is alles OK, nog effe spannend! 11 mei weet Carlijn of de koper van haar appartement de hypotheek financieel rond heeft gekregen en gaat ze samenwonen met Perry in Druten.
    Alle 2 onze dochters wonen dan buiten Tilburg, zal wel raar zijn , maar ach...wat is nou 100 km, daar kun je zelfs op je fiets naar toe haha. XxxLenie

  • 09 Mei 2013 - 16:09

    PETER MAAS:

    hallo Alex fijn te lezen dat het goed met je gaat heb met Patrick koffie gedronken bij Bedburgerland en vertelde me hoe je op de foto eruit zag zal maar niet zeggen wat hij zei (grapje) nee hoor nog steeds een lekkere vent je verhalen zijn nog steeds leuk en volg ze ik wens je veel succes tot het volgende verslag mvgr Peter maas

  • 09 Mei 2013 - 16:29

    Ton :

    Hai Alex , toch maar even verslag 7 nog gelezen, was nog niet af zag ik, want er staat heel wat nieuws nog. Je maakt wel effe wat mee, is net een groot avonturenverhaal , je moet er echt een boek van maken, zal wel een dik boek worden maar dat maakt volgens mij niet uit. Grappig ook dat al die mensen een foto van je maken, hebben ze thuis ook wat te vertellen, en als je zo doorgaat de Samaritaan te spelen door banden te plakken en uitgehongerde honden wat te bikken te geven ben je goed bezig hoor. De foto's zijn ook prachtig, vooral die van je tent op de zoutvlakte. Wacht op je volgende reisverslag en fiets ze nog,
    groeten Ton

  • 09 Mei 2013 - 19:15

    Hannie En Claude:

    Hoi Alex, dat was een heel verhaal ik heb verslag 7 nog verder gelezen en toen verslag 8 je begint buiten een sportieve doorzetter ook nog een groot schrijver te worden we vinden het erg leuk en en houden je verslagen nauwlettend in de gaten.

    Groetjes Hannie en Claude

  • 09 Mei 2013 - 22:31

    Joanny Snels:

    Hallookes Alex,
    Gij had wel gehoopt dat wij op jou verjaardag waren gekomen,maarrr dan had die zoutvlakte meer bruine hoopkes gehad denk,enne gij had ook nie vur taart gezorgd zekers. We hebben hier thuis wel unne borrel op jou verjaardag gepakt hoor en die smoakte verrekte lekker moek zeggen.
    Peter volgt jou op de computer en roept dan; kom eens kijken hier zit Alex nu in de buurt.
    Het was weer leuk om verslag 8 te lezen,wacht weer met spanning op het vervolg haha.
    Groetjes weer vanuit de Reeshof,
    Peter en Joanny.

  • 10 Mei 2013 - 11:37

    Jeffrey Rox:

    Heeeeey Hollandse held! :)

    Alsnog van harte gefeliciteerd en nog vele jaren in gezondheid toegewenst!
    Helaas lagen de zoutvlaktes niet nogmaals op onze route, dus hebben Jacintha en ik je verjaardag moeten overslaan. Volgend jaar beter!

    We volgen je nog met regelmaat en wat ons betreft wordt het ook weer eens tijd live via Skype bij te ouwehoeren. Wij zijn nu een maandje terug in ons kikkerlandje en missen nog iedere dag Zuid-Amerika.
    En met het lezen van jouw belevenissen, wordt het er niet minder op.
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat en absoluut tot contact!

    Groet vanuit Apeldoorn,
    Jeffrey

  • 10 Mei 2013 - 11:45

    Jacintha:

    He Alex,

    Wat een verhalen zeg! Je schrijft leuk! Bikkel hoor, wat ben jij een doorzetter. Je hebt natuurlijk ook weinig keus als je ergens in de middle of knowhere staat;-)
    Vandaag ga je je reis denk ik weer voortzetten? Richting de Machu Picchu denk ik? Je zult ook daar ongetwijfeld genieten van de prachtige uitzichten.
    Wij missen het wel hoor Zuid-Amerika!
    Binnenkort weer een keertje skypen?

    Groetjes Jacintha

  • 10 Mei 2013 - 16:02

    Jan De Witte:

    hoi lex,

    bijna vier maanden onderweg ! volgende week kom je in Peru aan. misschen kun je langs joran van der sloot gaan ?? krijgt maar weig bezoek ! afgelopen weken heb je wel veel slechte wegen gehad. hopelijk dat het in Peru een stukje is. mijn zoon, heet ook sander, gaat in augustus naar equador. ben je dan daar nog of ben je daar dan voorbij ? hij wil ook naar de galapos-eilanden (cruise). ik hoor het nog wel. ik vind de prestatie tot nu toe meer dan 100%. wij hebben maar een week gefietst in de Vlaamse Ardennen, vlakbij Geraardsbergen. ik vond daar de heuveltjes al hoog, meer dan 100 meter ! ik was blij toen de week om was. alex nog veel fietsplezier en tot je volgende verslag. jan.

  • 10 Mei 2013 - 20:00

    Aimé:

    Alex,
    behalve fietsen kunde ook goed schrijven. Wist niet dat je hier ook zo'n talent voor had. We missen je hier wel. Door al je spannende en steeds mooiere verslagen kunnen wij niet wachten tot je wat nieuws schrijft. Wij zijn ook heel benieuwd wat je allemaal op je fototoestel hebt vastgelegd. Wij zullen vast wat dagen reserveren om alles wat je hebt opgenomen te kunnen gaan bekijken. Thuis gaat het allemaal goed. Henriette heeft jullie huis mooi omgetoverd tot een nieuw paleisje. Dit gaat wel ten koste van onze kaartgavonden. Het geld wat door jullie de afgelopen jaren werd gewonnen en ook niet meer werd verloren is dus heel goed besteed. Jullie zonen hebben hebben het ook allemaal goed voor elkaar dus voor de rest van de reis genieten maar! Wel leuk dat we je af en toe via skype mogen spreken en in levende lijve kunnen zien. Zorg goed voor jezelf en wij kijken uit naar nieuwe verhalen en foto's!
    Groetjes, Aimé, Conny, de kids en de aanhang.

  • 12 Mei 2013 - 02:52

    Ben Kreeftenberg:

    Hi Alex
    Opnieuw genoten van je ervaringen. Ik kijk nu uit naar je laatste berichten. Ik vind het geweldig knap wat je doet en hoop dat er nog vele vervolgen komen. Op onze cross Canada tocht werd een van mijn collega's gebeten door een hond. Toen we weer thuis kwamen heb ik wat informatie gezocht en vond een electronisch apparaat dat een zeer hoge frequentie uit zend waar honden niet van houden. Ik heb het geprobeerd op mijn Santiago trip in spanje en het werkte voortreffelijk. Ik weet niet of het ook voor andere wilde dieren werkt maar de honden deinsden terug. De naam is "DAZER". Begrepen dat je jarig was en dus nog vele jaren gewenst van Ben Kr.

  • 12 Mei 2013 - 21:04

    R.Hoogma:

    Met verbazing heb ik jouw reisverslag gelezen. Ik wist natuurlijk dat je een kerel was, maar hier heb ik
    toch veel respect voor. Om op die hoogte en zoveel slechte wegen daar is meer voor nodig dan een
    kerel te zijn. Ik denk wel dat dit inderdaad de reis is van je dromen. Alex ik wens je ook namens poes
    en mijzelf nog veel plezier (voor jouw tenminste) en veel geluk op deze zware reis. Rinus Hoogma

  • 18 Mei 2013 - 19:59

    Sandertje:

    Hallo vader!!!
    Magnifiek en fabuleus verslag wederom!!!
    Het doet mij deugd te zien hoeveel deugd het jou doet om alles te aanschouwen daar, maar ook de pen ervoor te pakken! Je schrijft vol passie over hetgeen je ziet! En die passie zien en voelen wij telkens terug in het wel passionele verslag!
    Ik ga zeer spoedig weer nieuwe knopspelden plaatsen op de landkaart qua betreft de plaatsen die je aangedaan hebt.
    Vader ik heb genoten van deze literatuur die je ons voorschotelt van tijd tot tijd en kijk met smacht uit naar het volgende verslag betreft deze levensbeproeving!
    Doet alles voorzichtig en met beleid, neem de tijd want het is geen strijd, maar alleen maar een levenstocht die uw hart verblijd!
    Loveyou! Xx je jongste nazaad

  • 19 Mei 2013 - 21:40

    Simon En Wieke:

    Hoi Alex,

    We kwamen jou tegen in een restaurantje in Puno aan het Titicaca meer. We vinden het leuk om je verhalen te lezen. Heel veel succes met je reis!!

    Groetjes,
    Simon en Wieke

  • 20 Mei 2013 - 12:08

    Jef Van Oort:

    Hallo Alex goede middag.
    Ik volg je verlag en alleen maar lof voor je fiets en schrijverskunsten.
    Aan andere reacties sluit ik mij graag niets aan toe te voegen.
    Weet van vroeger dat je moeite had op op tijd op te staan. Lees hier niets over zal wel
    goed zijn gekomen met de jaren.
    Veel succes en ik blijf je volgen.
    Jef van Oort.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Hen geen uitnodiging gekregen anders was ik er zeker
    geweest.

  • 20 Mei 2013 - 21:08

    Ron En Simone :

    Alex weer leuk om een prachtig geschreven stuk van je reis te lezen.
    Sterk van je dat je elke dag weer dingen onderneemt die je liever anders zou willen doen.
    Geeft wel aan dat je mentaal nog goed zit, wij zijn trots op je.
    Jou Jetje is thuis ook goed bezig, en volgens mij werken zowel zij als je zonen er hard aan om het bedrijfje van jullie goed op gang te houden.
    Toppie van die thuisblijvers, veel succes moat en tot je volgende verslag.

  • 22 Mei 2013 - 12:59

    Henriette:

    Hallo Schatje,
    Ik heb weer genoten van je verslag en heb het 2 keer helemaal doorgelezen ik ben trots op je hoor dat je deze zware tocht met alles wat je meemaakt toch maar doorzet. Ik geniet iedere keer weer van je verhalen en beleef ze bijna zelf mee. Ik kijk uit naar je volgende verslag en gaan thuis nog even hard aan het werk zodat ik je binnenkort weer foto's kan doorsturen van de badkamer als deze klaar is.
    Love you very much. XXXXXXXXXXXXXXXX

    Je schatje op het thuis front.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Juli 2014

Vervolg 26 , en tevens laatste verslag.

08 Juli 2014

Vervolg 25

10 Juni 2014

Vervolg 24

11 Mei 2014

Vervolg 23

12 April 2014

Vervolg 22
Alex

Fietsen van Argentinië naar Alaska!

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 975
Totaal aantal bezoekers 72203

Voorgaande reizen:

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: